ارایه دهنده برنامه تغذیه بدنسازی

ارایه دهنده برنامه تغذیه بدنسازی

ارایه دهنده برنامه تغذیه بدنسازی

ارایه دهنده برنامه تغذیه بدنسازی

  • ۰
  • ۰
دسته ای از مکمل های غذایی در بدنسازی و تمرینات بدنسازی که ظرف دهه گذشته به بازار امده اند، پروهورمون ها می باشند.
✅علیرغم وجود این مکمل ها به مدت بیش از ۱۰ سال در بازار هنوز بسیاری از مربیان و ورزشکاران ما با آن آشنایی ندارند و آن را به عنوان هورمون می شناسند.
 
✅از نظر لغوی در برنامه بدنسازی و مکمل های ورزشی: پروهورمون به معنای پیش هورمون است. یعنی ماده ای که در بدن تبدیل به هورمون می گردد.
 
✅این پروهورمون ها نیز انواع مختلف و بسیار متنوعی دارند. اما بیشترین گروه آنها روی افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن موثر می باشند و در رشته فیتنس و بدنسازی به عنوان یک مکمل بدنسازی در برنامه ی بدنسازی حجمی مورد استفاده قرار می گیرد.
✅برای آشنایی با مکانیسم عمل آنها لازم است ابتدا فیزیولوژی نرمال عملکرد هورمونال بدن را بدانیم.
✅در بدن غده ای به نام هیپوفیز در مغز وجود دارد که از قسمت قدامی آن ۶ نوع هورمون به داخل خون ترشح می شود، که دو نوع از این هورمون ها که به نام fsh و lh هستند روی بیضه ها اثر می کنند و بدین ترتیب باعث افزایش تعداد اسپرم ها و افزایش تولید تستوسترون در بیضه ها می گردند.
 
✅پس هرگاه میزان اسپرم سازی کم شود و یا میزان تستوسترون بدن کم شود، هیپوفیز با افزایش fsh و lh بر این مشکلات غلبه می کند. البته خود هیپوفیز نیز به طور مستقل عمل نمی کند  بلکه تحت تاثیر غده ای دیگر به نام هیپوتالاموس می باشد که فرمان افرایش یا کاهش ترشح fsh و lh را می دهد.
✅لذا اثر تحریکی مغز بر بیضه ها از بین می رود. نتیجه این پیامد در طولانی مدت کوچک شدن و کاهش عملکرد بیضه ها و کاهش تعداد اسپرم هایی می شود که این اساس علت عوارض جانبی استرویید ها روی بیضه هاست.
✅برای جبران این مشکل و جلوگیری از بروز عوارض فوق پروهورمون ها به بازار آمده اند.
پروهورمون هایی که روی سیستم هورمونی تستوسترون بدن اثر می کنند باعث کاهش ترشح fsh و lh نمی شوند، بلکه باعث افزایش آن ها نیز می شوند.
پس در برنامه بدنسازی و مکمل های ورزشی نه تنها باعث کاهش عملکرد بیضه ها نمی شوند بلکه باعث افزایش عملکرد آنها و افزایش تولید تستوسترون هم می گردند.
✅البته بسیاری از پروهورمون ها که در برنامه غذایی و مکملی بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد با اثر بر روی غده آدرنال یا فوق کلیه نیز می توانند باعث افزایش میزان تستوسترون بدن گردند چون در غده فوق کلیه نیز به طور نرمال ( هم در زنان و هم در مردان) مقادیری هورمون مردانه ترشح می گردد.
 
✅میزان اثرات پروهورمون ها خیلی کمتر از استروییدهای انابولیک است که مربیان بدنسازی در برنامه های رژیم افزایش حجم به شاگردای خود توصیه می کنند. اما در عوض بدون عارضه جانبی هستند.
✅مصرف پروهورمون ها برای کسانی که تمایل به مصرف استرویید ندارند و علاقه مند یک بدن روش تمرین فیتنس و تغذیه ورزشی در پرورش اندام هستن بسیار مناسب است.
 مکمل بدنسازی
  • ۹۷/۱۰/۰۸
  • شهاب منصوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی